Tuzla’da askeri Jip’lerin üretildiği fabrika,1954 yılında, Türk Willys Overland adıyla kurulmuştur. Türkiye’nin ilk otomotiv fabrikası olan, 1990’da seri üretime geçen ancak 2006 yılında kapatılan, tamamı yerli üretim olen Tuzla Jip Fabrikası’nın neden niçin kapatıldığı bir muamma.
1990’lı yıllarda yüzde yüz yerli GT ve GTD Model olarak askeri jip üretimine başlandı. Araçlara ait marka tescili, 1995’te Türk Patent Enstitüsü tarafından ‘Tuzla 1013’ adı ve ‘T’ logosuyla yapıldı. Ayrıca, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Sanayi Genel Müdürlüğü’nden araç tip onay belgeleri alınarak, ihracat için gerekli şartlar elde edildiği halde çalışan ve üreten bir fabrika neden durduğu yere kapatıldı. O dönemde bu fabrikada üretimin durdurulacağı, hatta fabrikanın kapatılacağı hakkında sürekli konuşulan bu fabrika ile ilgili birileri bu işten memnunken, birileri de rahatsız olmuş olabilir mi acaba.
Konsept uymuyorsa konsep değiştirmek zor olmaz çünkü o jipi üreten mühendislerimiz evvel Allah daha alasını üretirler, yeterki köstek değilde destek olunsaydı. Belki diyebilirsiniz imalat kolay iş değil. Yatırım, risk gerektirir. Herkes bunu göze alamıyor. Çoğu sanayici bundan kaçınıyor, ithalat herkesin kolayına gelebilir. İthalatın İlk yıllarında kazanılır zaman geçtikçe fiyat artışları nedeniyle ithal edilen üründen fazla kazanç olmayınca yeni bir ithalat arayışı başlar.
Benzin unutuldu diye devrim projesi iptal edilir mi? Buna kim inanır? Türkiye uçak yapıp Hollanda’ya ihraç ettiği zaman da proje durduruldu. Dış güçler engel oluyor iyi de içerden de onlara destek olanların yüzünden bu ülke bir türlü saniyesine kavuşamamıştır.
Sonuç? Orta suç var ama kabullenen yok. Hala failleri meçhul.
Kalın sağlıcakla…