Meselelerin (sorunların) çözülmesinde işin ehlini bularak o işin ona verilmesi için çalışmalar yapmak gerekir. Bu araştırmalar, değişik kişi ve kuruluşlara sorularak bulunur veya toplantılarla araştırılır. İşin özellikleri, şartları belirlenir ve iş tevdi edilir (verilir).
Bir işin belirtilen şartlarına uygun olarak yapılması gerekir. Zamanında yapılmayan ve teslim edilmeyen iş yapılmış olsa da kabule uygun değildir. Zira o işle bağlantılı birçok iş bu işteki gecikmeden dolayı gecikmiş olabilir. Bu durum ise büyük bir zaman ve para kaybına sebep olabilir. Hele bu iş toplumun saadet ve selameti için yapılacak işlerden ise o zaman kayıplar daha da büyüyecektir.
Ülkemizde uygulamalara hiç dikkat ettiniz mi? Bir üst makam bir alt makama; “Şunu, şunu şöyle yapınız ve durumdan bilgi veriniz (!)” gibi talimatlar gönderir. Fakat genellikle bu işlerin hiç biri yapılmaz. Onun için dir ki ülkemiz her sahada geri kalmıştır. Bir işin yapılmasında, ayrıntılar olarak gördüğümüz ama sonuçta o işin yapılıp yapılmamasına sebep olan küçük şeyler vardır. İşte o küçük şeyler sebebiyle işin sonucunu alınamaz.
DEVRİM OTOMOBİLİ
1960 ihtilalinden sonra, askeri konseyin başında Orgeneral Cemal Gürsel vardır. Nereden fikir aldılarsa almışlar, İstanbul üniversitesi, Mühendislik fakültesi, Makine mühendisliği bölümüne “Devrim” adında ilk Türk otomobilinin yapılması talimatını vermişlerdir. Bunlar rotatip olarak yapılacak otomobillerdir. Eğer iyi netice alınırsa seri üretime geçilecektir.
O günlerde Mühendislik bölümünde bu konuların uzmanı en popüler isim Profesör Doktor Necmettin Erbakan’dır. Üniversite bu görevi Prof. Dr. Erbakan’a verir. Hocamız bu otomobillerin yapılabileceği bir imalathane araştırır ve Eskişehir TCDD’nin makine imalat atölyesinin uygun olduğunu görür ve hemen işe başlar. Zannederim 2 adet otomobil motorunun yüzde 80’i, diğer aksamının yüzde yüzü itibariyle imalat 1-1,5 yıl içinde gerçekleştirilir. Otomobillerin denemeleri yapılır ve halkın huzuruna çıkarılmalarında bir sakınca olmadığı raporundan sonra Ankara’ya gitmek üzere tren katarına yüklenir.
Bu otomobiller eski kömür ocaklı lokomotiflerle Ankara’ya geleceğinden lokomotif bacasından çıkan kıvılcımlarla otomobillerin yanmaması için de tedbir olarak, otomobillerin benzin depolarındaki benzin boşaltılır.
Bir Cumhuriyet bayramının geçit resminde otomobillerin biri halkın huzuruna çıkartılır ve geçit resmine iştirak ettirilir. Otomobil çalıştırılır, 50-100 metre yol alır ve stop eder. Ne kadar uğraşılmışsa da artık çalıştırılamaz. Ve otomobil gösterisi programdan çıkartılır. Meğer otomobilin çalışmamasının sebebi deposuna benzinin konmayışıymış.
Koskoca otomobil imal ediliyor ama bir küçük ayrıntı, otomobile benzin konması unutulduğu için otomobil yok sayılıyor. Ve “Devrim otomobilleri” çürümeye terk ediliyor.