Bugun...


Mehmet Bahattin EVRANOS

facebook-paylas
Savaşın otomotive etkisi 11-03-2022
Tarih: 11-03-2022 10:31:00 Güncelleme: 11-03-2022 10:31:00


Ukrayna-Rusya krizinde Moskova'ya uygulanan yaptırımların çok sayıda sektörü etkileyecek. Bunlardan biri de otomotiv endüstrisi.

Savaş, otomotiv sektöründe küresel çapta yaşanan problemleri de derinleştirecek.

Hali hazırda otomotiv sektörü küresel boyutta birçok problemle yüz yüze.

Global otomotiv endüstrisi çip krizi, yüksek lojistik maliyetleri ve parça bulunabilirliği ile boğuşurken, otomotivdeki küresel hammadde ihtiyacını Rusya'dan karşılanıyor.

Çip üretiminde gerekli olan hammaddelerde Rusya aktif rol oynuyor. Rusya, en önemli hammadde tedarikçilerinden. Otomotiv sektöründe küresel hammadde ihtiyacının yüzde 40'ı bu ülkeden karşılanıyor.

Otomotivde kullanılan nikelin tedarikinde dünyada üçüncü sırada yer alan Rusya, paladyumun da yüzde 40'ını tek başına karşılıyor.

Ek olarak çip üretiminde kullanılan neon ve C4F6 (hekzaflorobütadien) gazlarının tedarikinde Rusya, Ukrayna ile birlikte en önemli tedarikçisi konumunda.

ABD, yılda 8 milyon tondan fazla neon ve C4F6 türü gaz tüketiyor ve bunu Ukrayna'dan ithal ediyor.

ABD ve Avrupa ülkeleri, Ukrayna ve Rusya'dan tedarik ettiği kritik hammaddeleri ve komponentleri alternatif pazarlardan tedarik ederek üretimi regüle edebilir. Yani üretimini sürdürebilir.

Fakat bu durum sebebiyle araç başı üretim maliyetlerini tekrar artıracaktır.

İç pazar dahil otomotiv üretiminde ve tedarik sanayinde de daralma ile karşı karşıya kalma durumundayız.

Soğuk savaşın başlaması halinde otomotivde maliyetlerin artacaktır.

Tedarik ve enerji piyasalarındaki gergin atmosfer, otomotive de hammadde tarafına sıçrayarak yeni bir kriz riski ortaya çıkarmak üzere.

Türkiye iki ülkeye toplamda yılda ortalama 1 Milyar Dolarlık otomotiv ihracatı gerçekleştiriyor

Rus otomotiv pazarı geçtiğimiz yıl yüzde 4.3 büyüme göstererek 1.67 milyon araç üretti.

Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) verilerine göre ülkemizin otomotiv ihracatında 9'uncu sırada yer alan Rusya'ya, 2021'de 705 milyon dolarlık ihracat yapıldı.

Bunun 625 milyon dolarlık kısmını ise tedarik sanayi kapsıyor.

Ukrayna içinse bu rakam 220 milyon dolar.

İhracat penceresinden bakıldığında, Türk otomotiv sektörü açısından şu an doğrudan “aman aman” büyük bir etkisi olmayak. Sebebi, Türkiye’nin ihracatında bu iki ülkenin de büyük payı olmaması.

Rusya'ya otomotiv ihracatı Türkiye'nin toplam otomotiv ihracatının yüzde 2.4'ünü, Ukrayna'ya yapılan otomotiv ihracatı ise toplam otomotiv ihracatının yüzde 0.75'ini oluşturuyor.

Otomotivde ihracatın büyük bölümünü Avrupa Birliği (AB) ülkelerine yapan ülkemizin, savaş nedeniyle ekonomik darboğaza girecek bu ülkelerden pazar kaybı yaşama riskini göz ardı etmemek gerek.

Sürecin hem siyasi hem ticari olarak AB pazarını olumsuz etkilemesi mümkün. AB bizim en büyük ihracat pazarımız. Avrupalı otomotiv üreticilerinin Rusya’ya ihracatı ve bu ülke ile ilişkileri bu gelişmelerden olumsuz etkilenecek. Bu da Türk tedarikçilere olumsuz yansıyacak.

Diğer taraftan, çelik, alüminyum hem diğer metallerin fiyatlarının artacak ve bazı ürünlerde tedarik sıkıntıları yaşanacak. Bunlar da özellikle bizim büyük pazarımız olan Avrupa’da sıkıntılara sebebiyet verecek. Yani bizi olumsuz etkilemesi daha çok AB üzerinden ya da dünya ekonomisi üzerinden olacak.

İç pazar dahil olmak üzere otomotiv üretiminde ve tedarik sanayinde daralma ile karşı karşıya kalabiliriz.

 



Bu yazı 17069 defa okunmuştur.

FACEBOOK YORUM
Yorum

YAZARIN DİĞER YAZILARI

Bizi Takip Edin :
Facebook Twitter Linkedin RSS
YAZARLAR
GAZETEMİZ

HABER ARA
ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
SON YORUMLANANLAR